25 Julai 2012

Masak Lemak Ketam Dan Salam Ramadhan

Assalamualaikum :D
Kali ini Kak Lin nak poskan masak lemak ketam...bukan tak biasa masak ketam tapi kali ni Kak Lin masak mengikut resepi majalah keluarga keluaran Jun 2012.  Lagi pun anak perempuan Kak Lin ingin menikmati masak lemak ketam. 

MASAK LEMAK KETAM
Resepi : Majalah Keluarga
Dicuba Oleh : LinRosly 


Bahan2: 
4 ekor ketam - dibersihkan
3 sm kunyit hidup*
5 tangkai cili padi* kisar
1 cawan santan
1 daun kunyit 
1 keping asam gelugur
- sedikit garam

Cara2:
Masukkan bahan kisar kedalam periuk bersama-sama dengan santan, ketam dan daun kunyit. Kacau perlahan-lahan dan jangan sampai samtan pecah lemak.  Kemudian masukkan garam dan asam gelugur (keping). Biarkan seketika dan bolehlah dihidangkan.



"Selamat Menyambut Bulan Ramadhan"


Pada semua rakan-rakan blogger Kak Lin ingin mengambil kesempatan disini untuk mengucapkan "Selamat Menyambut Bulan Ramadhan" semoga puasa dan amalan kita selama ini dan sepanjang bulan ramadhan diterima oleh ALLAH swt. Jikalau ada terlanjur kata, terguris hati atau jarang2 datang menziarahi blog rakan2 (bukan Kak Lin tak ingin melawati blog kalian semua tapi masa dan keadaan tidak mengizinkan...) Kak Lin minta maaf zahir dan batin.  Halalkan jikalau ada yang termakan, terminum, tercopy resepi tanpa izin maafkan Kak Lin yer....


21 ulasan:

  1. Salam kak Lin.Sealmat menyambut bulan Ramadhan & slmt berpuasa tuk kak lin sekluarga.

    Nampak sedap gulai lemak ketam(walaupon br abis brsahur,.hikhik)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Atie :)
      Terima kasih.

      Padam
  2. Assalamualaikum kak Lin.
    Selamat menyambut bulan Ramadhan dan selamat berpuasa untuk kak lin sekeluarga.
    hmmmm...sedapppnya ketam tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Mas :)
      Terima kasih..

      Padam
  3. Assalamualaikum Kak Lin cayang,

    ish mcm mana Nur boleh tk tau akak update blog...tiba2 mcm putus hubungan
    gitu...heheh...sedapnya tengok ketam tu...fav Nur 3 beranak nie...

    Selamat menjlnkan ibadah puasa ya kak...moga kak Lin sentiasa sihat dn
    mendpt keberkatan darinya...murah rezeki sempena dibulan suci ini.

    Hari ini msk apa kak utk berbuka nanti???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Nur Cayang:)
      Ni sekrg kan dah tahu Kak Lin dah update blog bolehlah ziarah selalu...he3
      Amin...Terima kasih..

      Masak Kari Ikan..

      Padam
  4. Assalamualaikum Liiiinnn....Waaah lama x muncul...sekali keluar menu ketam...pergghh! Pitam laaaa...hehe. Selamat Berpuasa buat Lin sekeluarga, cayang muaaahh, muaaahh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Kak Ummi:)
      Kak Ummi jgnlah sampai pitam...bahaya tu! hehe
      Selamat berpuasa juga untuk Kak Ummi Cayang...Muahhhh...Muahhhh

      Padam
  5. Slmt menyambut Ramadan dan slmt berpuasa buat kak Lin sekeluarga. sedap tengok masak lemak ketam k.lin hidangkan itu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Mama...Selamat berpuasa juga buat Mama sekeluarga...

      Padam
  6. salam kak Lin.Alhamdulilah,Kak Lin customer pertama yg berurusan ngan atie ttg pemanggang ajaib tu.Terima kasih kak Lin.

    Atie dah email detailnya...

    BalasPadam
  7. Assalam kak lin selamat menjalani ibadah puasa ya , sedap nampak lemak kuning ketam tu, terliur sangat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Embun Rosaliza
      Terima kasih...Sama2 kita menjalani ibadah puasa dengan sabar dan tabah semoga puasa kita diterima oleh ALLAH swt..

      Padam
  8. salam ramadhan dan selamat berpuasa kak Lin sekeluarga. sedap tgk lauk ketam akak ni..menyelerakan:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Nieza;
      Terima kasih,
      Sekali sekala bolehlaa Nieza...Kak Lin x leh sangat makan lemak2 kalau masak lemak atau kari Kak Lin ambil isinya jer...

      Padam
  9. salam ramadhan kak lin.. sedapnye masak lemak ketam ni..sukee!~ :)... tp klo mkn ni kompom x leh berlauk... mesti meratah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Noorsha;
      Mmg betul tu, anak2 Kak Lin pun suka meratah...

      Padam
  10. salam ramadhan kaklin... sejak awal puasa carik si ketam nih tp asyik xde jer... ntah kat mana menyorok.. lps ni klu jumpa kompom rembat terus! suka msk mcm kaklinn ni takpon masak sambal wallaaaaa eh pose! hahaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Hana Cayang;
      Hehehe..Pandai Ketam tu menyorok yer Hana...tak per satu hari nnt pasti jumpa....

      Padam

Terima Kasih...Datang Lagi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...