06 Februari 2013

Kek Santan

Assalamualaikum :D


Apa khabar semua rakan-rakan blog yang disayangi....masih ingat lagi pada Kak Lin atau dah lupa...hehehehe.  Hari ni teringin pulak nak mengemas rumah Kak Lin yang dah lama bersarang ni. Nasib baiklah tak ada makhluk asing yang menduduki rumah ini....kwang...kwang...kwang....Kalau nak cerita kenapa lama Kak Lin tak muncul tentu panjang ceritanya sampai esok pun takkan habis... apa pun Kak Lin nak ucapkan Selamat Tahun Baru 2013 walaupun agak lewat tapi inilah ucapan permulaan dari Kak Lin khas untuk rakan2 dan tetamu blog ini.

Jom main masak-masaklah yer.......Semalam Kak Lin membelek-belek buku resepi terjumpa pula Kek Santan yang senang nak buat...kebetulan bahan2 semua ada kat dapur godak jerlah. Kek ni kalau di makan masa panas2 memang sedap....masuk bakul angkat sendirilah.....sebab tak ada orang nak tolong angkatkan....hihihihihi


KEK SANTAN
Resepi Asal: Puan Rohayati Omar Bakee
Dicuba Oleh : LinRosly 



Bahan-Bahan:-
400 gram tepung gandum
360 gram gula pasir
350 ml santan
50 ml air daun pandan* Kak Lin guna perasa pandan dan pewarna hijau
4 biji telur gred A
4 sudu teh serbuk penaik
1 sudu minyak* disapu pada loyang



Cara:-
1. Pukul gula dan telur hingga kembang
2. Masukkan santan, air daun pandan dan kacau sampai sebati
3. Masukkan tepung dan kacau lagi
4. Akhir sekali masukkan serbuk penaik dan gaul rata.
5. Sapu loyang dengan minyak dan masukkan adunan kek
6. Bakar pada suhu 180 darjah selama 45 minit. 



9 ulasan:

  1. salam kak..
    rindu lama tak ke sini...
    lama saya tercari-cari resepi ni...dulu2 pernah buat ada ikut resepi makcik, tp dah hilang.tapi kalau balik kg pun tak sempat nak menyinggah rumah dia, so tak ada simpanan resepinya..tq share,len kali boleh buat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Rohah...
      Resepi ni biasa2 jer...senang dah mudah nak buat...Insya Allah...

      Padam
  2. as-salam kak lin.. hrp sihat yer kak.. hmm dah terasa rasa dah kek ni dlm mulut.. ada masa pg ni nak wat la.. mohon share ye kak lin..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe lupe ltk nama td.. kek resipi kak lin tgh dlm oven tu.. tq yer..

      Padam
    2. Walaikumsalam....
      Alhamdulilah....Kak Lin sihat...terima kasih kembali...

      Padam
  3. salam kak leen...
    rindunya dgn kak leen... laga2 pipi dululah.. muahhhh! heheee...
    kek santan ni sgt nostalgia pd saya kak.. masa zaman2 sekolah dulu mak rajin buat... tp tak pasti sama tak dgn resepi yg akak share ni... sy ambil dululah resepi ni ye kak.. kot rajin boleh try.. hehe... t.kasih kak leen..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam...
      Hehehehe yerlaaa lama tak jumpa mesti kena laga2 pipi...hehehehe...sama2 kasih.

      Padam
  4. nice day :)
    Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
    pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
    Jadilah seperti yang kamu inginkan,
    karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
    dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
    yang ingin kamu lakukan

    http://www.nolimitadventure.com/

    BalasPadam

Terima Kasih...Datang Lagi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...