02 Mac 2012

Kek Coklat Bakar

Assalamualaikum :D
Esok Kak Lin nak pergi ziarah Along di Nilai....semalam dia telefon Kak Lin dia kata demam. Pagi ni Kak Lin masakkan dia Kek Coklat Bakar resepi dari DayangJack. Lembut kek coklat bakar ni senang dan mudah untuk menyediakannya. Tapi Kak Lin tak buat ganachenya...hehehe dan Kak Lin cairkan mentega dalam Periuk Letrik jer....huhuhuhu. Buat masa ni rumah Kak Lin tak ada dapur...Dapur yang baru 3 hari beli dah bermasalah pulak...dah tu kena hantar Kilang balik,  jadi kena tunggulah 2 atau 3 minggu baru boleh memasak....huhuhuhuhu...nak tukar yang lain tak boleh pulak...geram betullah dengan taukeh kedai tu.... 

KEK COKLAT BAKAR
Resepi : DayangJack
Dicuba Oleh :LinRosly



Bahan2:
100Gram Tepung Naik Sendiri
40Gram Serbuk Koko 
150Gram Gula Pasir *Kisar Halus
3Biji Telur * Great A
50Gram Mentega* Dicairkan
60Ml Susu cair
1Sudu Kecil Esen Vanilla
1Sudu kecil Ovallete


Cara2:-
Ayak Tepung Bersama Serbuk Koko. Panaskan Oven Pada Suhu 170C. Lengserkan Loyang Kek Dengan Mentega Dan Alaskan Dengan Baking Paper. Sapukan Lagi dengan Mentega Dan Taburkan Dengan Sedikit Tepung.

Satukan Gula, telur, Esen Vanilla, Ovalette Dan Susu Cair Di dalam Mangkuk Pengadun Dan Putarrr Hingga Gebu. Masukkan Tepung Sedikit Demi Sedikit Sambil Di Putar Perlahan Sehingga Sebati. Masukkan Mentega Cair Dan Kacau Perlahan Dengan Menggunakan Senduk Kayu Atau Spatula.

Tuangkan Adunan Ke Dalam Loyang  Dan bakar Selama 20-25 Minit (Bergantung Pada Suhu Oven Masing2). Setelah Masak, Keluarkan Terus Kek Dari Oven Dan Sejukkan Sebelum Dihiaskan Dengan Ganache / Topping Kesukaan. Kak Lin Tak Buat Topping.

Note:-
Kata DayangJack  : Kek Ini Sangat Sedap Di Makan Setelah Disimpan Semalaman. Tutup kemas Kek Ni Dengan Kertas Foil Atau Simpan Dalam bekas Yang Tertutup Untuk Mengekalkan Kelembapannya.   

Terima Kasih DayangJack.



11 ulasan:

  1. loorr.. masalah lak dapur kk lin ye. canggih sangat kot kak. hehehe.. anak2 suke dengar zikir kat blog akak ni. semua duk kerumun. tup tup nampak gambo kek cekelat je. kikiki. ingat kek cekelat berzikir ler tu diorg tu.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Kak Lin,
    rajinnya akak membaking...gebu kek coklat akak ni...cuti2 ni bolehlah Yatie buat kek segala...lagipun tak busy sangat..kalau time sklh busy memanjang..masak pun ringkas2 je..

    BalasPadam
  3. AS'salam Lin

    itulah dia kalau dapur buat hal, semua benda tak menjadi. Tapi suka pulak tengok kegebuan kek coklat tu :)

    Tambah sedap bila mata terpandang kek fav tu kek marble..emm yummy!

    BalasPadam
  4. As salam k.lin.. datang membalas kunjungan.. sy pun dh follow akak jugak..

    sedapnya kek coklat.. anak2 sy pun suka sgt klu kek coklat compare ngan kek lain2.. :)

    BalasPadam
  5. asslm...ni Qh dtg mbalas kunjungan Kak Lin td...
    tq yer sudi mjenguk dan follow bloh QH...
    Qh pon dh floow blog Kak Lin ni...slm perkenalan jugak dr QH...

    geram tgk kek coklat tu...sedap nmpk...molek aje kejadiannya...

    BalasPadam
  6. Salam Kak Lin..terguda saya tengok struktur kek ni yang gebussss dan moist tu...simpan resipi dulu, ada masa nanti nak cubalah....

    BalasPadam
  7. Assalammualaikum kak Lin Syng, salam rindu kak. maaflah lama saya tak singgah sini lately ni busy ngan aktiviti luar kat sini saja.sedap tgk kek coklat ni kak...rajin akak baking ni.

    BalasPadam
  8. Aslmkum k.Lin.lama tak jln blog k.lin...maklumlah cuti pjg.dah habis mengemas kotak ke...tak pa plan2 nanti selesai tu. kat rumah k.Lin tak da dapur..susah gak tu nak masak2.kek coklat sudap pasti sedap...
    psst K.lin..masa balik Msia hari tu sy ke BBU rumah k.Mah @ wife aruah Pak Engku...sy bgtau yg k.lin dah pindah dr Segamat.

    BalasPadam
  9. suhu oven yang sesuai?

    BalasPadam

Terima Kasih...Datang Lagi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...