22 Mac 2012

Sambal Ponorogo

Assalamualaikum :D
Hari ni Kak Lin nak kongsi resepi Sambal Ponorogo. Kak Lin belajar memasak resepi ini dengan arwah Embah (Nenek suami Kak Lin) semasa Kak Lin pergi menunaikan fardhu haji bersama-sama dengan arwah dalam tahun 1989.  Masa tu kita boleh masak sendiri dibilik hotel dan dibenarkan membawa dapur dan barang-barang kering seperti bawang, kentang, ikan bilis dan lain-lain.  Sekarang ni kalau kita pergi kesana semua telah disediakan oleh pihak Tabung Haji. Jadi dah tak perlu nak masak2 lagi...

Sambal Ponorogo ini sedap dimakan bersama lempeng, nasi dan bubur.  Senang dan mudah untuk memasaknya....

SAMBAL PONOROGO
Resepi Asal : LinRosly


Bahan2:-
2 Biji Kentang -dibelah 4 dipotong2
2 Biji Bawang Besar -dihiris
2 Ulas Bawang Putih -dihiris
3 Biji Lada Merah -dihiris
2 Biji Lada Hijau -dihiris 
5 Biji Cili Padi -dihiris
1 Biji Buah Tomato -dibelah 4
50 Gram Ikan Bilis
1/4 Keping Belacan *
1/2 Mangkuk Air Asam Jawa* diramas sekali
- Sedikit Gula - ikut rasa
- Sedikit Garam - ikut rasa
- Sedikit Minyak


Cara2:
1. Panaskan Minyak Masukkan Ikan Bilis Dan Kentang. Goreng Sehingga Ikan Bilis Kekuningan.
2. Masukkan Bawang Besar, Bawang Putih, Lada Merah, Lada Hijau, Cili Padi, Buah Tomato Dan Belacan Yang Telah Di Ramas Bersama Air Asam Jawa.
3. Masak Sehingga Agak Pekat Dan Berkuah.
4. Rasa Gula Dan Garam (Kalau Dah Masin Jangan Bubuh Garam) 


18 ulasan:

  1. Salam Kak Lin..nampak sedap walaupon simple.Ada gak nama masakan ponorogo yer..agaknya nama masakan ni diambil dr org jawa ponorogo(bangsa jawa ni ada mcm2..kata MIL atie lar..hihi)

    BalasPadam
    Balasan
    1. **AzatieSayang*
      Walaikumsalam...Kak Lin pun tk tahu arwah embah kata sambal ni namanya sambal ponorogo Kak Lin follow jer....mungkin kot org2 ponorogo yg namakan sambal ni pada asalnya...

      Padam
  2. suka makan lauk ni dengan bubur nasi..(time demam mmg berselera) hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. *CendanaKasih*
      Kak Lin kalau buat sambal ni atas permintaan suami dah anak2...Mereka suka sangat makan sambal ni dgn bubur.

      Padam
  3. Bila baca sambal ponorogo ni teringat masa belajar sejarah Indonesia (SPM)dulu...Diponegoro,
    terima kasih kongsi resepi istimewa ini. Kami ni keturunan Jawa, tapi banyak tak tahu resepi Jawa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. *Amie*
      Kak Lin ni ngomong jowa pun tak tahu...ni nasib laaa Embah nak ajar Kak Lin kalau tk sampai sekrg tk tahu nak masak sambal ni....

      Padam
  4. Assalam kak Lin, saya 1st time dgr nama masakan ni...teringin pula nk rasa:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. *Nieza*
      Walaikumsalam...Hehehehe...Kak Lin baru2 dengar nama ni terpinga2 gak...lama kelamaan dah ok dah....

      Padam
  5. salam kak lin
    tak pernah dengar nama sambal ni tapi bila tengok gambar terasa saaangat sedap kat tekak..ekeke tengok gambar aje dh tahu sedap ye :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. *Zarin*
      Walaikumsalam...Kalau nk tahu sedap ke tidak cuba ler...hehehe

      Padam
  6. salam rindu kak.lin... wahhh enak ki eneng sambel ponorogo! reti ngomong jowo opo ora kak?? hihihihi... dengki dak hana nih kan! haha...

    BalasPadam
    Balasan
    1. *Hana*
      Walaikumsalam...Hehehehe Kak Lin ni dah hampir 26th sih..kahwin dgn org jowo tapi ngak reti ngomong jowo...semua adik beradiknya ngomong melayu...hehehe

      Padam
  7. Assalamualaikum Kak Lin,
    Yatie pun panggil nenek dngn pangilan embah..yatie pun wong jowo kak...mmng masakan mcm ni lah yg menyelerakan...kalau buat kena kentang lebih sbb suka makan gitewwww jeeeee..

    BalasPadam
    Balasan
    1. *Yatie*
      Walaikumsalam....Org jowo masak sedap2...Kak Lin byk belajar dengan mak mertua Kak Lin. Kak Lin pun x pandai lagi ngomong jowo...bila dengar org cakap tahu la sikit2 bila nak cakap sendiri ngak pandei...:)

      Padam
  8. Assalamualaikum Kak Lin...sedapnya nampak..Fie tak pernah makan dan tak pernah dengar makanan Jawa ni...ni pertama kali dengar..kalau tempe tu pernah makan..mesti sedap makan dengan nasi panas2 ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. *Adiweyah*
      Walaikumsalam...tu yg seronoknya kahwin campur...boleh belajar mcm2 masakan...tapi masakan jawa mmg sedap lebih2 lagi nasi ambeng...

      Padam
  9. Aslmkum k.Lin.slmt berhujung minggu.pertama kali tahu ttg sambal ponorogo ni...masakan jawa ya.aaa teringat arwah nenek dulu ke Mekah siap bawa stok mkn nak masak sana.

    BalasPadam
    Balasan
    1. *MamaSya*
      Walaikumsalam. Betul2 tu Mama...Best kalau dapat masak sendiri kat sana...citarasa sendiri...

      Padam

Terima Kasih...Datang Lagi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...